EnglishRussianUkrainian

В німецьких ВНЗ навчають жити своїм розумом

Навчальний процес в німецьких вузах генерує випускників-професіоналів, високо цінованих на ринку праці. Секрет – спрямування німецької освіти на ті професійні та особисті компетенції, які приносять успіх кар’єрі.

В системі освіти Німеччини, поруч з теорією, значна частина навчального процесу відводиться практиці. Саме досвід реальної роботи цінують роботодавці, а не високі екзаменаційні оцінки. Для роботодавців також мають значення особисті якості молодої людини – старанність, активність, комунікабельність, інтелект, глибина і нешаблонність рішень. 
Єдиний шлях пізнати ближче потенційного претендента на вакансію – тимчасове працевлаштування ще під час навчання.

Практика
Перед вступом до інституту на інженерно-технічну спеціальність кожен абітурієнт повинен пропрацювати хоча б 3 місяці в обраній галузі. При вступі до університету – ця практика не обов’язкова, оскільки вважається, що після завершення навчання людина займатиметься науковою діяльністю. Ще один "плюс" передвступної практики – відсіювання тих, хто не вміє, не хоче, не має здібностей для роботи з технікою.
Передвступна практика вимагається тільки для технічних спеціальностей, вона не потрібна для вступу на економіку, інформатику тощо.
Протягом навчання студенти Німеччини мають дві практики. Кожна з них триває від 3 до 6 місяців. За потреби, якщо робота цього вимагає, дві практики об’єднуються в одну – річну. Студент сам визначає, який період навчання йому зручно віддати практичній діяльності.
Робоче місце молодь шукає самостійно, набуваючи досвіду спілкування з власниками фірм та самопрезентації. Головне – щоб фірма працювала в галузі, пов’язаній з майбутньою професією. Фірма виплачує заробіток в межах 300-900 євро.
На підприємствах студентам довіряють роботу низькокваліфіковану, допоміжну. Однак під час практики молода людина пізнає свою професію ближче, розуміє як теорія втілюється в реальність. Інколи приходить усвідомлення, що потрібно змінити фах. Якщо студент демонструє ентузіазм, проявляє активність, творче натхнення, його допустять до виконання серйозних задач. Після випускних екзаменів спеціаліст сюди повернеться і скористається шансом працевлаштуватись у знайомого роботодавця.
Наприкінці практики студент отримує спеціальне свідоцтво. В ньому перелічується, які конкретні завдання він виконував, є також коротка характеристика його особистих якостей. Свідоцтво про проходження практики – офіційний документ, який можна показувати на співбесіді з роботодавцем.

Групова робота над проектами
Ще один метод німецької педагогіки – виконання групових проектів, тобто практичних завдань. Проекти бувають обов’язкові – з обраної спеціалізації, та предметні – з певних навчальних дисциплін.
Обов’язкові проекти – завдання, які розв’язують реальні проблеми реальної компанії. Вони вимагають багато часу, багато інтелектуальної роботи, застосування всього наявного арсеналу теоретичних знань та практичних навичок. Спрощений варіант обов’язкового проекту – комп’ютерна симуляція бізнес-процесів: виробництва, логістики, менеджменту тощо. При оцінюванні подібних завдань головними критеріями є оригінальність та ефективність розв’язку.
Предметні проекти – типова задача від викладача навчального курсу. В багатьох випадках, як свідчать студенти, вимоги до таких проектів не надто високі. Потрібно скрупульозно відтворити лекційні матеріали, застосувати типові методи рішення типових задач. Ці проекти зручні тим, що не вимагають надмірних зусиль. Користь для студента – він навчається тайм-менеджменту, віддаючи вільні години дійсно важливим заняттям.
Групи
Робота в групах – важлива особливість навчального процесу в університетах та інститутах Німеччини. Вона прищеплює вміння працювати в команді, навички презентації себе перед групою та викладачем.
Групи від 4 до 12 чоловік виконують проекти, готуються до екзаменів. Кожен член групи бере на себе частину роботи – етап виконання проекту, чи, скажімо, екзаменаційну тему. Групи формуються спонтанно, тому, звичайно, вони приймають тільки корисних людей – мислячих, ерудованих, працьовитих. Спільна робота над проектами допомагає молоді усвідомити сучасні реалії, коли успіх команди – наслідок ефективної співпраці багатьох особистостей.
Чи гарно працювала група під час підготовки до екзамену стає очевидно тоді, коли кожен отримує оцінку в залікову книжку. Стосовно проекту все відбувається складніше. Кожен член групи готує презентацію, в якій демонструє свій вклад в спільну роботу. Критерії оцінювання залежать від вимог та бачення викладача. Хтось оцінює загальну якість знайденого розв’язку – тоді єдину оцінку отримує вся група як підсумок спільних зусиль. Хтось з викладачів виставляє оцінку кожному члену групи окремо – залежно від його вкладу в той чи інший етап виконання завдання. Обидва підходи формують у майбутніх фахівців розуміння того, як залежатиме їхній матеріальний достаток від принципу нарахування заробітної платні, прийнятий на тій чи іншій фірмі.


Джерело: блог http://echo.msk.ru/blog/hannover_aleksej/

Друк PDF

Back to top
novoselcev.jpg
lightpeak.jpg
76132811.jpg
fotolia_5144875_subscription_l.jpg

Copyright © Інститут інтеграції навчання з виробництвом 2017